Athillia

Athillia perfumes are created by the delicate hands of our homegrown perfumer, Miss Aien Mokhtar.

Contact Us

Level 23, NU Tower 2, Jalan Tun Sambanthan, 50470 Kuala Lumpur, Malaysia

Follow us

Menggunakan Wangian itu adalah sunnah Nabi

Menggunakan Wangian itu adalah sunnah Nabi

Share on facebook
Share
Share on twitter
Tweet
Share on linkedin
Share
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Bau badan yang tidak menyenangkan mungkin akan membuatkan orang-orang sekeliling akan menutup hidungnya dan memberikan pandangan yang serong, terutamanya jika ianya amat menusuk. Oleh itu, tidak ada salahnya jika kita menggunakan minyak wangi (parfum) agar badan kita memberikan aroma yang harum. Apalagi di-saat-saat kita ada dikalangan orang ramai seperti dia acara-acara pesta perkahwinan, majlis kesyukuran, dan lain-lainnya. Nabi s.a.w seringkali memakai minyak wangi kasturi saat beribadah atau saat melakukan interaksi dengan orang-orang di sekeliling baginda.

Menggunakan minyak wangi dalam Islam sangat digalakkan, hal tersebut adalah sebahagian dari usaha menjaga kebersihan dan keindahan. Allah swt berfirman,” Sesungguhnya Allah swt menyukai orang-orang yang bertaubat dan menyukai orang-orang yang menyucikan diri.” (QS.2:222). Ayat ini secara tidak langsung menyuruh kita untuk selalu menjaga diri dari hal-hal yang kotor, seperti bau badan karena keringat atau debu, pakaian berbau dan sebagainya, dan minyak wangi adalah salah satu kaedah penyelesaian. Allah swt juga berfirman “Sesungguhnya Allah swt menyukai orang orang yang bertaubat dan orang orang yang menyucikan diri” – surah al-Baqarah 222

Bayangkan, Nabi s.a.w sendiri menganggap harum-haruman (minyak wangi) sebagai sesuatu yang menyenangkan. Baginda menerapkan penggunaan minyak wangi “parfum” dalam keadaan keadaan yang bersesuaian, Oleh itu hendaklah kita berlomba-lomba mengharumkan diri dengan aroma minyak wangi dan jangan menolak bila orang lain memberikannya kepada kita. Berikut adalah berberapa petikan hadis Nabi s.a.w tentang penggunaan wangian.

  • Nabi juga pernah bersabda yang artinya,” Aku diberi kesenangan di dunia ini, iaitu wanita, harum-haruman, dan kesejukan mata dalam sembahyang” = (Hadis Riwayat an- Nasa’i)

  • Sabda Nabi s.a.w,” Siapa yang diberi harum-haruman hendaknya jangan menolak, karena sesungguhnya ia adalah ringan bebannya dan harum baunya.” = Hadis Riwayat Ahmad bin Hanbal.Abu Daud

  • Nabi s.a.w turut bersabda” Hendaklah setiap muslim mandi pada hari Jumaat, kemudian memakai pakaian yang terbaik, dan jika ia mempunyai wangi-wangian, maka hendaklah ia memakainya.” = Hadis Riwayat Ahmad bin Hanbal.
  • Untuk mengharumkan Masjid, Aisyah binti Abu Bakar meriwayatkan.” Rasulullah saw pernah menyuruh mendirikan masjid di kampung dan meminta supaya dibersihkan dan diberi yang harum-haruman.” =Hadis Riwayat al- Bukhari, Muslim at-Tirmidzi, dan Abu Daud.

Proudly MalaysianMalaysian made perfume and fragrances for men & women

Athillia's PrideOur Products

Changing lives thru Scents

Post a Comment

Your email address will not be published.